 Najvýznamnejšou historickou pamiatkou  a zároveň dominantou obce je rímsko-katolícky farský kostol sv. Jána  apoštola a evanjelistu. Bol vybudovaný v 13. storočí v neskororománskom  slohu.
Najvýznamnejšou historickou pamiatkou  a zároveň dominantou obce je rímsko-katolícky farský kostol sv. Jána  apoštola a evanjelistu. Bol vybudovaný v 13. storočí v neskororománskom  slohu.
  Táto masívna a pomerne veľká stavba nebola istotne postavená  v bezvýznamnej osade alebo obci, dôkazom toho je, že tu už v tom čase  museli byť veriaci a to v dostatočnom počte, ako aj finančné  prostriedky, ktoré umožňovali realizovať takúto stavbu.
  
  V  priebehu uplynulých storočí došlo k niekoľkým stavebným zmenám a  úpravám v pôvodnej stavbe. Najväčšia stavebná úprava sa uskutočnila v  roku 1590, kedy bola na miesto pôvodnej svätyne, pravdepodobne  polkruhového pôdorysu, vybudovaná terajšia svätyňa trojbokého záveru.  Vtedy boli vybudované aj oporné piliere na oboch stranách lode a  nárožiach predstavanej masívnej veže. Široká loď bola rozdelená dvoma  masívnymi kamennými stĺpmi, ktoré takto vytvorili dvojlodie. Tieto  stavebné zmeny a úpravy sa uskutočnili v goticko – renesančnom slohu. Z  pôvodnej románskej stavby sa dodnes zachovalo obvodové murivo kostolnej  lode a veža, ktorá mala pôvodne v prízemí lomené arkády. Na svätyňou  bola sedlová drevená vežička s menším zvonom , na ktorom sa zvonilo cez  pozdvihovanie. Táto vežička bola v 30. rokoch minulého storočia pri  oprave strechy zrušená a zvon bol premiestnený na jednoduchú stolicu so  šindľovou šikmou strieškou nad sakristiu. Bolo to nešťastné rozhodnutie  vtedajšieho kostolného otca Štefana Ballóna, pretože táto vežička  dodávala kostolu typický vzhľad, ako to je na zachovaných fotografiách.
  
   V
  histórii banskobetlianskej farnosti je obdobie, kedy Banská Belá patrí do farnosti Banská Štiavnica, ale už má vlastného kaplána, ktorý býva v Banskej Belej.
V
  histórii banskobetlianskej farnosti je obdobie, kedy Banská Belá patrí do farnosti Banská Štiavnica, ale už má vlastného kaplána, ktorý býva v Banskej Belej.
  Vzniká  vlastná duchovná správa v Banskej Belej – lokálna kaplánka. Bolo to  predzvesťou úplného osamostatnenia Banskej Belej aj na poli cirkevnom.  V roku 1466 vyhovel kráľ Matej žiadosti mešťanov, aby Banská Belá  dostala právo voliť si slobodne vlastného farára, a filiálny kostol,  postavený od pradávna, bol povýšený na farský. Ostrihomský arcibiskup  Šimon, povyšuje filiálny kostol na samostatný farský kostol a udeľuje  právo slobodnej voľby farára ešte v tom istom roku.
  
  
   Kanonické vizitácie  z druhej polovice 16. storočia neuvádzajú Banskú Belú ako farnosť. Fara  zostala pravdepodobne po reformácii a nastupujúcom protestantizme  vyprázdnená. Súviselo to so skutočnosťou, že nové náboženské hnutie sa  v banských mestách rýchlo šírilo, hlavne v mestách obývaných nemeckými  prisťahovalcami, ktorí reformačné hnutie podporovali.
Kanonické vizitácie  z druhej polovice 16. storočia neuvádzajú Banskú Belú ako farnosť. Fara  zostala pravdepodobne po reformácii a nastupujúcom protestantizme  vyprázdnená. Súviselo to so skutočnosťou, že nové náboženské hnutie sa  v banských mestách rýchlo šírilo, hlavne v mestách obývaných nemeckými  prisťahovalcami, ktorí reformačné hnutie podporovali.
  Pod vplyvom  reformácie začali sa od roku 1528 mestské vrchnosti banských miest  starať už v plnej miere o náboženské a cirkevné veci a stali sa  postupne pánmi nad miestnou cirkvou.
  V banských mestách katolícke  kostoly stali sa postupne evanjelickými, prevažná väčšina kňazov sa  priklonila k novému náboženstvu a podobne aj obyvateľstvo banských  miest sa prispôsobilo novému vierovyznaniu.
  
   6.decembra 1559  v Banskej Štiavnici, zostavili banský farári svoje vierovyznanie  Heptapolitana, ktoré sa stalo úradným svedectvom, zaslali to  arcibiskupovi aj panovníkovi.
6.decembra 1559  v Banskej Štiavnici, zostavili banský farári svoje vierovyznanie  Heptapolitana, ktoré sa stalo úradným svedectvom, zaslali to  arcibiskupovi aj panovníkovi.
  Pri vizitácii v roku 1559 a 1561  vykonával v Tekove a v Honte Ján Derečkay, sa ukázalo, že vo väčšine  miest a obcí prevláda už protestantizmu. V Banskej Štianici sa držal  farár Cubicularius, ktorý bol vodcom reformačného hnutia a on riadil  celý cirkevný život vo všetkých banských mestách ako aj v osadách a  obciach, patriacich banským mestám. Stal sa dekanom aj Banskej Belej.
  Beliansky  farský kotol prevzali evanjelici aj s farou niekedy v polovici 16.  storočia a čiastočne si ho prispôsobili. Je preto veľmi pravdepodobné,  že aj generálna prestavba banskobelianskeho farského kostola, ktorá sa  uskutočnila v roku 1590, bola v dobe, keď tento kostol užívali  evanjelici, ktorí mali aj v meste v tom čase absolútnu väčšinu.
  
   V
  roku 1627 sa  katolíckym farárom pre Banskú Belú, dekanom a administrátorom stal  Matej Schlegel. Zabezpečoval pre duchovnú potrebu a bohoslužby aspoň  kaplnky, lebo farské kostoly boli v rukách evanjelikov. V Banskej Belej  sa v tej dobe pravdepodobne konali bohoslužby v malej cintorínskej  kaplnke,ktorú dali vybudovať baníci. Táto kaplnka bola vybudovaná  niekedy v 16. storočí a stala sa začiatkom 18. storočia svätyňou  terajšieho Škapuliarského kostola.
V
  roku 1627 sa  katolíckym farárom pre Banskú Belú, dekanom a administrátorom stal  Matej Schlegel. Zabezpečoval pre duchovnú potrebu a bohoslužby aspoň  kaplnky, lebo farské kostoly boli v rukách evanjelikov. V Banskej Belej  sa v tej dobe pravdepodobne konali bohoslužby v malej cintorínskej  kaplnke,ktorú dali vybudovať baníci. Táto kaplnka bola vybudovaná  niekedy v 16. storočí a stala sa začiatkom 18. storočia svätyňou  terajšieho Škapuliarského kostola.
  V roku 1949 prišli do Banskej  Štiavnice prví jezuiti. Náboženský život sa čiastočne rozprúdil, ale  koncom 70. rokov 17. storočia vypuklo povstane Imricha Tökölyho.  Jezuiti museli opustiť mesto. V roku 1678 ho ale opäť obsadili. 22.  apríla sa zase zmocnili okolia a drancovali Tökölyovské skupiny vojsk.
  Až 19. novembra 1683 obnovili sa práva a niektoré katolícke kostoly boli prinavrátené bez odporu.
  Medzitým, ako už pôsobil v Banskej Belej katolícky kňaz, do roku 1687 mal faru aj farský kostol v správe evanjelický kazateľ.
  
   Roku 1688 štiavnická jezuitská misia bola povýšená na rezidenciu a z nej po istý čas bola administrovaná aj belianska farnosť.
Roku 1688 štiavnická jezuitská misia bola povýšená na rezidenciu a z nej po istý čas bola administrovaná aj belianska farnosť.
  V  kanonickej vizitácii z roku 1707 je hneď v úvode záznam, že starý  (farský) kostol bol na základe uznesenia snemu konaného v Štiavnici  prisúdený evanjelikom dňom 1. októbra 1705.
  Evanjelici farský kostol užívali do roku 1712. Od roku 1713 ho opäť užívajú katolíci.
  
  Náboženské nepokoje a nezhody  pokračovali aj začiatkom 18. storočia po tom, ako sa šírila moc  Rákociho a jeho vojská obsadzovali mestá a kraje. Farský kostol v  Banskej Belej znovu zabrali protestanti. Miestny farár Juraj Lanzhocký  (1696 – 1709) musel opustiť kostol aj faru. Rozhodol sa postaviť v  nadväznosti na cintorínsku kaplnku, ktorá bola v čase užívania farského  kostola evanjelikmi miestom bohoslužieb katolíkov, kostolnú loď  terajšieho kostola Panny Márie Škapuliarskej. A tak vznikol vedľa  belianskeho farského kostola nový menší kostol, ktorý slúži dodnes ako  Mariánske pútnické miesto. V Banskej Belej sa zaužíval aj názov „Malý  kostol“. Kostol bol vybudovaný pôvodne v barokovom slohu a v roku 1840  klasicisticky prestavaný v rámci renovácie, ktorú vtedy realizoval  farár František Sklenár. Svedčí o tom nápis na klenbe kostolnej lode  „Impensis Francisci Szklenar, Parochi Belobanyensis Ren. 1840“.Ďalšia  väčšia oprava sa uskutočnila v roku 1935 za farára Emila Jurkoviča.  Posledná generálna oprava bola urobená v roku 1985.
  
   Na námestí obce v  bezprostrednej blízkosti štátnej cesty stojí kaplnka sv. Jána  Nepomuckého. Vybudovaná bola v roku 1756 za účinkovania farára Štefana  Stokkera, pričinením Andreja Hertingera, senátora a banského majstra v  Banskej Belej. Je to rokoková sieňová stavba s polygonálnym uzáverom.  Vo svätyni je lunetová klenba a v lodi hrebienkovité zaklenutie.  Pultová strecha je zakrytá šindľovou krytinou a na vrchu je menšia  vežička so zvonom, ktorý darovala tunajšia farníčka Mária Longauerová  roku 1939. Pôvodný zvon bol zrekvirovaný do I. svetovej vojny. V roku  1938 bola vykonaná generálna oprava kaplnky. Posledná generálna oprava  bola v roku 1988.
Na námestí obce v  bezprostrednej blízkosti štátnej cesty stojí kaplnka sv. Jána  Nepomuckého. Vybudovaná bola v roku 1756 za účinkovania farára Štefana  Stokkera, pričinením Andreja Hertingera, senátora a banského majstra v  Banskej Belej. Je to rokoková sieňová stavba s polygonálnym uzáverom.  Vo svätyni je lunetová klenba a v lodi hrebienkovité zaklenutie.  Pultová strecha je zakrytá šindľovou krytinou a na vrchu je menšia  vežička so zvonom, ktorý darovala tunajšia farníčka Mária Longauerová  roku 1939. Pôvodný zvon bol zrekvirovaný do I. svetovej vojny. V roku  1938 bola vykonaná generálna oprava kaplnky. Posledná generálna oprava  bola v roku 1988.
  V súčasnosti sa kaplnka používa iba raz v roku na  sviatok sv. Jána Nepomuckého, vzhľadom na jej bezprostrednú polohu v  neprehľadnej zákrute štátnej cesty.
  
   V
roku 1892 bola  postavená v cintoríne kaplnka sv. Alžbety vtedajším farárom Antonom  Oldingerom. Je to stavba bežného typu kaplniek, ktorý má na hlavnom  priečelí lizénové členenie, ukončené trojbokým štítom, nad ktorým je  vežička s otvormi. Je tu umiestnený menší zvon, ktorý darovala, podobne  ako zvon na kaplnke sv. Jána Nepomuckého, Mária Longauerová v roku  1939, pretože pôvodný zvon bol tiež zrekvirovaný v čase I. svetovej  vojny.
V
roku 1892 bola  postavená v cintoríne kaplnka sv. Alžbety vtedajším farárom Antonom  Oldingerom. Je to stavba bežného typu kaplniek, ktorý má na hlavnom  priečelí lizénové členenie, ukončené trojbokým štítom, nad ktorým je  vežička s otvormi. Je tu umiestnený menší zvon, ktorý darovala, podobne  ako zvon na kaplnke sv. Jána Nepomuckého, Mária Longauerová v roku  1939, pretože pôvodný zvon bol tiež zrekvirovaný v čase I. svetovej  vojny.